Help, mijn iPhone/iPad doet niets meer!
Je iPhone of iPad doet plots niets meer, terwijl je net met iets belangrijks bezig was? Geen nood! Bij Catronics geven we je graag advies over eerste hulp bij iPhone/iPad-problemen. En lukt het je niet? Dan helpen wij je uiteraard graag in onze winkel verder.
Optie 1: Herstart je iPhone of iPad
Wanneer je iPhone of iPad niet meer reageert, kun je hem herstarten door gelijktijdig op de homeknop en de vergrendelingsknop te drukken en beide knoppen ongeveer tien seconden in te houden. Het Apple-logo verschijnt dan op je scherm.
Lukt dat niet? Dan is het niet ondenkbaar dat de batterij van je smartphone volledig leeg is. Herhaal dezelfde actie terwijl je toestel in het stopcontact geplugd is.
Optie 2: Check of je toestel nog oplaadt
Wanneer je iPhone of iPad niets meer doet, dan kan het ook zijn dat je apparaat niet langer oplaadt. Een kapotte batterijlader of laadkabel kan ertoe leiden dat je iPhone of iPad niet meer reageert. Plug je toestel daarom ook eens in een andere lader of koppel je batterijlader eens aan een andere laadkabel. Vooral goedkope namaakkabels zijn niet altijd even betrouwbaar. Gebruik daarom altijd een laadkabel en batterijlader die perfect compatibel zijn met je toestel en erkend werden door het merk.
Optie 3: Terugzetten naar fabrieksinstellingen via iOS
Je kunt ook proberen om je apparaat terug te zetten naar de fabrieksinstellingen via iOS. Dat kan nodig zijn doordat de software op je iPhone of iPad beschadigd geraakt is. Let op: doe dat niet voordat je een back-up hebt gemaakt op de iCloud, anders zijn al je bestanden onherroepelijk gewist!
Zo werkt het:
- Open ‘Instellingen’.
- Selecteer ‘Algemeen’.
- Tik op ‘Stel opnieuw in’.
- Kies voor de optie ‘Wis alle inhoud en instellingen’.
- Voer je toegangscode en/of beperkingencode in zodra dat gevraagd wordt. Mogelijk moet je ook je iCloud-wachtwoord ingeven wanneer ‘Zoek mijn iPhone’ actief is.
- Bevestig nogmaals dat je je iPhone of iPad volledig wilt herstellen.
Je iPhone zal nu worden teruggezet naar de fabrieksinstellingen en je persoonlijke gegevens en data worden gewist. Wanneer dat gebeurd is, kun je je toestel opnieuw configureren.
Optie 4: Herstel je toestel via iTunes
Je toestel proberen te herstellen via iTunes kan ook een uitweg bieden. Zorg ervoor dat iTunes gesynchroniseerd is voordat je aan het herstelproces begint.
Zo werkt het:
- Installeer de nieuwste versie van iTunes.
- Koppel je iPhone of iPad aan de computer.
- Open je iTunes en klik op het iPhone-icoontje. Er verschijnt een scherm waarin je alle details kunt zien.
- Klik op de knop ‘Herstel’. Als er een pop-up verschijnt over automatisch zoeken naar updates, mag je die wegklikken.
- Krijg je een melding dat je voordien gekochte apps moet synchroniseren met iTunes? Sta dat dan toe. Als je dat pas gedaan hebt, mag je deze stap overslaan.
Heb je deze stappen zorgvuldig gevolgd, dan zal je iPhone of iPad opnieuw starten en verschijnt er een Apple-logo op het scherm. Na een wachttijd van zo’n twee minuten zal iTunes je toestel opnieuw configureren en worden ook de instellingen van je provider opgehaald. - Kies ten slotte welke back-up je wilt terugzetten. Heb je meerdere iPhones of iPads? Let dan goed op dat je het correcte toestel en de back-up van de meest recente datum selecteert.
- Kies de gewenste back-up en klik op de knop ‘Ga door’. Al je opgeslagen bestanden (muziek, video’s, foto’s …) zullen nu opnieuw in je apparaat gezet worden. Dat kan wat tijd in beslag nemen, maar daarna is je iPhone of iPad weer klaar om gebruikt te worden.
Catronics staat voor je klaar
Krijg je je iPhone of iPad ondanks deze tips toch niet meer aan de praat? Spring dan gerust binnen in een van onze winkels! Onze specialisten in smartphones staan voor je klaar en kijken je toestel vakkundig na.
De Catronics experts staan voor je klaar
Onze winkels
Grobbendonk
014 51 02 20
Netestraat 33
2280 Grobbendonk
Ham
013 29 54 43
Dorpsstraat 5
3945 Ham